VELKOMMEN TIL GLOBAL@MELAHUSET
Global Oslo Music har vært heldige å få tilgang til Melahuset med sin serie konserter og nærmøter med skapende og utøvende kunstnere, kjent som Global@Deichman (på Deichman Grünerløkka, men som nå er stengt på grunn av renovasjon).
@Melahuset, Mariboes gate 8 / kl. 14’00 / fri entré
Indiske musikktradisjoner
I denne utgaven inviterer vi til en konsert med Patrick Vedlog, utøver av Bansuri, i samspill med Suvrat Apte på Tabla. Med seg har de Naïd Mubalegh på støttende Bansuri. Musikken tar utgangspunkt i indiske ragaer, vi loves en kombinasjon av vakre gamle indiske tradisjoner det improviseres over.
I denne utgaven inviterer vi til en konsert med Patrick Vedlog, utøver av Bansuri, i samspill med Suvrat Apte på Tabla. Med seg har de Naïd Mubalegh på støttende Bansuri. Musikken tar utgangspunkt i indiske ragaer, vi loves en kombinasjon av vakre gamle indiske tradisjoner det improviseres over.
Vi vil også i en samtale med utøverne få innsikt i musikktradisjonene de jobber innenfor.
Patrick Vedlog (Oslo) begynte sine studier av indisk klassisk musikk i 2014. Han har fått veiledning av flere lærere, inkludert den verdenskjente utøveren av Bansuri, Pandit Hariprasad Chaurasia, og er for tiden student av Pt. Nabankur Bhattacharya. Han har vært aktiv på musikkscenen i Oslo siden 2017 og spilt konserter i Norge, Sverige og Nederland. Samtidig deler Vedlog sin ekspertise med sine elever, med fokus på å bevare og fremme tradisjonene innen indisk klassisk musikk.
Suvrat Apte begynte å spille Tabla i en alder av 8 år sammen med sin guru Sanjay Karandikar. Senere fikk han omfattende opplæring under veiledning av Pandit Ramdas Palsule. Nylig mottok han opplæring fra ingen ringere enn Ustad Zakir Hussain. Han har spilt konserter de siste 10 årene, deriblant en rekke i India og Europa. Apte spiller også Sitar, som han startet å trene i lag med sin mor, Urmila Apte. De siste to årene har han også fått opplæring på instrumentet av KG Westman.
Naïd Mubalegh har bakgrunn fra Frankrike, Afghanistan og Norge. I årene 2017-2019 fikk hun grunnleggende opplæring i indiske klassiske musikktradisjoner av vokalisten KM Mostafa Anwar (Bangladesh/ Portugal) og av fløytisten Sunil Pariyar (Nepal/ Portugal). Siden 2021 har hun vært elev av Patrick Vedlog, og spilt konserter i lag med sanger og utøver av Dambora, Hamid Sakhizada (Afghanistan/ Norge).