06. november: Jubileumskonsert for Becaye – 60 år!

Publisert 10/10/20

Når vi nå inviterer til jubileumskonsert på Cosmopolite, er det for å feire en markant og unik skapende og utøvende kunstner, som vi har hatt gleden av å samarbeide med i mange år. Becaye har helt siden han kom til Norge på begynnelsen av 90-tallet vært en berikelse for den norske musikkscenen; hans kunstnerskap kjenner ingen grenser, noe vi har kunnet oppleve gjennom hans utallige samarbeid med andre kunstnere både i og utenfor landet. Hans evne til å eksperimentere med ulike uttrykk og teknikker, plasserer ham på øverste hylle blant fremragende kunstnere, ikke bare i Norge, men i verden. Ja, vi sier ofte om Becaye at han er en musiker i verdensklasse!

Cosmopolite Scene / Vogtsgate 64 / Kl. 19’00 / fri inngang

Becaye 10.10Foto: Ingvild Vaale Arnesen

Becaye skal feires og det synes vi best lar seg gjøre gjennom en jubileumskonsert på Cosmopolite i Oslo, med naturligvis hovedpersonen på scenen. Vi lover mange overraskelser i løpet av kvelden, for listen av utøvere – blant de beste i landet – som vil ta turen opp på rekke og rad for å spille og synge med jubilanten er lang. Becaye bør feires med musikk – både med hans egen og andres! Kvelden ledes av Hannah Wozene Kvam.

PLASSER/ SMITTEVERN
Det er fri inngang, men vi ber publikum om å forhåndsbestille fribilletter slik at vi har oversikt over antallet. Reserver plasser her.
NB!: På grunn av smittevern har vi et begrenset antall plasser – med førstemann til mølla-prinsippet.


Publikum vil bli bedt om å oppgi navn og kontaktopplysninger ved plassreservering (denne informasjonen slettes etter 14 dager).

VELKOMMEN TIL FEIRING!

05. november: Inger Hannisdal til Global @ Deichman

Publisert 09/10/20

Det er snart tid for en ny Global @ Deichman på det vakre Deichman-biblioteket på Grünerløkka. Der byr vi på nærmøter med fremragende kunstnere. Det er derfor en glede å neste gang invitere til et møte med multiinstrumentalist og komponist Inger Hannisdal fra Oslo.

@ Deichman Grünerløkka, Schous plass 10 / kl. 15’00 / fri entré

Inger Hannisdal

Hannisdal har de siste årene bodd, studert og arbeidet i ulike deler av verden. Her finner vi blant annet studier i arabisk musikk ved Université Antonine i Libanon, der hun også spilte i den syriske folkemusikkgruppen Assa’aleek, samt diverse muwashahat og qudud halebiyeh-ensembler.

Hun er plateaktuell med det Paris-baserte bandet Gnawa Youmala, der hun også studerte Midtøsten- og Middelhavsstudier ved Sciences Po.

Hannisdals erfaringer reflekteres gjennom hennes brede og varierte instrumentkunnskap og en unik evne til å tolke et bredt spekter av musikktradisjoner. Hun er dessuten nyskapende og virtuos.

På Global @ Deichman fremfører hun musikk, og har for anledningen invitert med seg Shbli Saleem, en syrisk oudspiller som har opptrådt på en rekke scener og festivaler i Norge, deriblant Nasjonal Jazzscene, Cosmopolite og Oslo Konserthus. Han studerer for tiden musikk ved Høgskolen i Innlandet og instrumentbygging med workshopen Oud Salon i Amsterdam.

Det vil også være en samtale med Inger som går i dybden av hennes kunstnerskap, ledet av Sheila Leoneli fra Global Oslo Music.

NB! På grunn av smittevernregler vil publikum på arrangementet registreres med navn, telefonnumre og e-postadresser. Denne registreringen slettes etter 14 dager.

25. oktober: Global Oslo Music presenterer Ruth Reese – relansering av “Motherless Child” og konsert med Kristin Asbjørnsen

Publisert 08/10/20
25. oktober er det 30 år siden sanger, aktivist og antirasist Ruth Reese gikk bort. I mediene ble hun ofte omtalt som “negersangerinne”, og ble definert ut fra hudfargen sin både i Norge og i hjemlandet USA. En kraftfull stemme på scenen og i samfunnsdebatten – det er ingen overdrivelse å hevde at arven etter henne lever.

Til minnet om Ruth Reese, har vi gleden av å lansere en digital utgave av Reeses album “Motherless Child” fra 1979. Den slippes via vår label Global Sonics, 23. oktober, tilgjengelig på de fleste digitale musikktjenester verden over.

Reese&Kristin 06.10 cover

 

SPIRITUALS med Kristin Asbjørnsen - Konsert og samtale i Tøyenkirka
En som har båret musikkarven etter Reese er sangeren og komponisten Kristin Asbjørnsen. Hun var siste elev av Reese og arvet store deler av katalogen hennes da hun døde. Flere av sangene lærte Kristin direkte av Reese, og hennes nytolkninger og bearbeidelser av afroamerikanske spirituals resulterte i albumene “Wayfaring Stranger – a spiritual songbook” i 2006 og “I’ll meet you in the morning” i 2013.

Nettopp Asbjørnsens arbeid med spirituals danner rammen for en intimkonsert som følger relanseringen av ”Motherless Child”, som hun vil fremføre i lag med gitarist Olav Torget og Tord Gustavsen på flygel, to utøvere hun har samarbeidet nært med i mange år.

Kristin Asbjørnsen – vokal
Tord Gustavsen – flygel
Olav Torget – gitarer
Lyd: Asle Karstad
Lys: Eivind Hermann

Konserten blir etterfulgt av en samtale med Cliff Moustache, kunstnerisk leder ved Nordic Black Theatre, som nylig fikk Kulturrådets ærespris for 2020, og Kristin Asbjørnsen. Både Moustache og Asbjørnsen arbeidet med Reese. Samtalen ledes av journalist Hilde Ljøen.

BILLETTER/ SMITTEVERN
Billetter må forhåndskjøpes her.
På grunn av smittevernregler vil publikum bli bedt om å oppgi navn og kontaktopplysninger ved billettkjøp (denne informasjonen slettes etter 14 dager).
Vi følger instrukser rundt smittevern på stedet, informasjon rundt dette fås ved ankomst.

RUTH REESE OG MOTHERLESS CHILD-ALBUMET
Du har kanskje mange ganger sittet på Ruth Reeses plass i Oslo og ikke visst det? Plassen foran nedlagte Schous bryggeri, der Thorvald Meyers gate og Trondheimsveien møtes i larmen av biler, trikker og ambulanser på vei til Legevakten, er oppkalt etter den amerikanske sangeren, aktivisten og antirasisten Ruth Reese.

25. oktober 1990 ble Reese utnevnt til æresmedlem av SOS Rasisme og falt død om på scenen på kulturhuset Slurpen under markeringen.

Bakgrunn
Ruth Reese var født i Alabama, USA, og vokste opp i den afroamerikanske ghettoen i Chicago. Hun ble tidlig kjent med “gospelens far”, Thomas Dorsey, som ble en livslang inspirasjon for henne. Etter en klassisk musikkutdannelse i USA, studerte hun i Europa og turnerte både i London, Roma og Paris som både opera- og kabaret-sanger. I 1960 slo Reese seg ned i Norge og giftet seg med Paul Schetelig. Mange nordmenn fikk sitt første møte med spirituals og gospelmusikk gjennom artisten Ruth Reese.
Hun markerte seg også som en tydelig kritiker av den amerikanske rasepolitikken og var med på en bevisstgjøring gjennom sine musikalske foredragsturneer.

I mediene ble hun ofte omtalt som “negersangerinne” og ble definert ut fra hudfargen sin – om det så var her i Norge, i England, eller i hjemlandet USA. Reese tok på seg en rolle som folkeopplyser om svarte amerikaneres musikk, kultur, historie og tradisjon. Hun støttet også sørafrikanernes frihetskamp og var en tydelig motstander av apartheidregimet.

Soloalbumet “Motherless Child” kom ut på kassett og LP i 1979 og ble produsert av Hjalmar Svennevik. 40 år senere låter albumet fortsatt vitalt i både uttrykk, arrangement og produksjon. Repertoaret er en blanding av afroamerikanske spirituals og gospelsanger komponert av Thomas Dorsey. Gospelsangen oppstod på 1920-tallet, som en videreføring av spirituals-tradisjonen, men som en komponert musikkform, i motsetning til de muntlig overleverte spirituals-sangene.

Albumet inneholder også den suggerende gospellåten ”Ever I Get In Heaven”, komponert av Ruth Reese selv. Hun formidler med en sterk musikalsk kraft og inderlighet, og med sin gospelbakgrunn og klassiske skolering har hun et helt særegent sanglig uttrykk.