Dette arrangementet er utsatt inntil videre – ny dato kommer snart!
Der løpende konserter gjennom året presenterer et variert program, introduserer vi gjennom Global Nights i hovedsak nye arbeider og konsepter. Urfremføringer eller det å føre kunstnere sammen i nye konstellasjoner er sentralt her.Om 1 måned arrangerer vi vår årlige festival Global Nights – hvis myndighetene tillater kulturarrangementer. Ingen vet, men vi håper!
Som konsertarrangør, kurator og kunstnernettverk har vi siden 2008 profilert og samarbeidet med fremragende skapende og utøvende kunstnere med røtter i kulturer fra hele verden. Der løpende konserter gjennom året presenterer et variert program, introduserer vi gjennom Global Nights i hovedsak nye arbeider og konsepter. Urfremføringer eller det å føre kunstnere sammen i nye konstellasjoner er sentralt her.
Vi vil i dagene som kommer omtale alle arrangementene, først ut er:
Årets festivalartist, Sidiki Camara, er ikke bare en perle i norsk musikkliv, men også anerkjent verden over for sin musikk og som utøver preget av tradisjoner fra Mali, hans hjemland. Han kan publikum oppleve på ulike arenaer gjennom fire dager: urfremføring av ny konsertproduksjon, en masterklasse, på club med musikere, dj’er og slampoeter samt under et arrangement for barn og unge.
“ON SE CONNECTE À LA TRADITION” – URPREMIERE@ Salt / Langhuset / kl. 21’00 / bill. forhåndskjøpes her
Global Oslo Music har hatt gleden av å jobbe med Sidiki i flere omganger, blant annet gjennom bestillingsverkoppdrag og plateutgivelse. Da vi inviterte ham til Global Nights, fikk han blant annet i oppdrag å presentere et nytt arbeid. Sidiki åpner dermed festivalen med en ny konsertproduksjon. Til dette har han valgt et format der han samarbeider med tre bassister. Repertoaret består av tradisjonsmusikk fra Mali og norsk folkemusikk. Derav tittelen “On se connecte à la tradition”, som på norsk kan oversettes til “Vi blir forent med tradisjonen” og som er ment å skulle beskrive et kunstfaglig innhold og utøvere med en genuin interesse for eldre tradisjoner. Sidikis egne perkusjonsinstrumenter, trommer og vokal kombinert med bassgitarene danner grunnlaget for et rytmisk ensemble som gir musikken en helt egen karakter.
Sidiki sier selv følgende om den kunstneriske ideen bak og valget av utøvere:
- Tre bassister, perkusjon og trommer samt n’goni og vokal utgjør et spennende utgangspunkt for å nærme seg ulike eldre musikktradisjoner. Instrumentene er alle rytmiske, men med variasjoner i klang. De tre bassistene er dessuten svært forskjellige i uttrykk, noe som vil gi musikken distinkte, varierte og svært dynamiske stemmer. Det rytmiske står særlig sterkt i musikktradisjoner fra Mali, noe som gjennom nye arrangementer her tilpasses formatet. Samtidig er spilleteknikker, som beherskes av utøvere på et høyt nivå, et godt utgangspunkt for å tolke mer melodiøse uttrykk som man finner i norsk folkemusikk, ikke minst ved hjelp av bassgitarene. Det er en av årsakene til at jeg har invitert blant andre Mattis Kleppen inn i dette samarbeidet; han har utmerket seg med sine tolkninger av norsk folkemusikk. Med er også Audun Erlien, kjent fra en rekke sjangre og samtidig en dyktig crossoverbassist som er særlig interessant i denne sammenheng. Den tredje bassisten er Bo Berg, en svært allsidig utøver som mestrer alt fra soul/funk, rnb og pop til jazz, fusion og verdensmusikk. Selv spiller jeg, i tillegg til perkusjonsinstrumentene djembe, talking drum, calabass og balafon, strengeinstrumentet n’goni, som fungerer fint i samklang med bassgitarer.
På scenen:
Sidiki Camara: perkusjon, trommer, n’goni, vokal
Mattis Kleppen: bass, vokal
Audun Erlien: bass, vokal
Bo Berg: bass, vokal