Denne konserten var programmert som åpningen av Global Nights 2021, Global Oslo Musics årlige festival ultimo mai, men ble flyttet på grunn av restriksjoner knyttet til pandemien. Vi beklager eventuelle ulemper dette medførte og håper å se dere 23. juli!
@ Salt, Langhuset / dørene åpner kl. 20’00 / Billetter forhåndsbestilles her
FESTIVALARTIST SIDIKI CAMARA
Til å være årets festivalartist under Global Nights ble skapende og utøvende kunstner Sidiki Camara invitert. Han er ikke bare en perle i norsk musikkliv, men også anerkjent verden over for sin musikk der tradisjoner fra Mali, hans hjemland, er gjennomgående.
URFREMFØRING AV «ON SE CONNECTE À LA TRADITION”
Global Oslo Music har hatt gleden av å jobbe med Sidiki i flere omganger, blant annet gjennom bestillingsverkoppdrag og plateutgivelse. Da de inviterte ham til Global Nights, fikk han blant annet i oppdrag å presentere et nytt arbeid. Han svarte med å lage en ny konsertproduksjon der han samarbeider med tre bassister.
Repertoaret består av tradisjonsmusikk fra Mali og norsk folkemusikk. Derav tittelen “On se connecte à la tradition”, som på norsk kan oversettes til “Vi blir forent med tradisjonen” og som er ment å skulle beskrive et kunstfaglig innhold og utøvere med en genuin interesse for eldre tradisjoner. Sidikis egne perkusjonsinstrumenter, trommer og vokal kombinert med bassgitarene danner grunnlaget for et rytmisk ensemble som gir musikken en helt egen karakter.
Sidiki sier selv følgende om den kunstneriske ideen bak og valget av utøvere:
- Tre bassister, perkusjon og trommer samt n’goni og vokal utgjør et spennende utgangspunkt for å nærme seg ulike eldre musikktradisjoner. Instrumentene er alle rytmiske, men med variasjoner i klang. De tre bassistene er dessuten svært forskjellige i uttrykk, noe som vil gi musikken distinkte, varierte og svært dynamiske stemmer. Det rytmiske står særlig sterkt i musikktradisjoner fra Mali, noe som gjennom nye arrangementer her tilpasses formatet.
Samtidig er spilleteknikker, som beherskes av utøvere på et høyt nivå, et godt utgangspunkt for å tolke mer melodiøse uttrykk som man finner i norsk folkemusikk, ikke minst ved hjelp av bassgitarene. Det er en av årsakene til at jeg har invitert blant andre Mattis Kleppen inn i dette samarbeidet; han har utmerket seg med sine tolkninger av norsk folkemusikk. Med er også Audun Erlien, kjent fra en rekke sjangre og samtidig en dyktig crossoverbassist som er særlig interessant i denne sammenheng. Den tredje bassisten er Bo Berg, en svært allsidig utøver som mestrer alt fra soul/funk, rnb og pop til jazz, fusion og verdensmusikk. Selv spiller jeg, i tillegg til perkusjonsinstrumentene djembe, talking drum, calabass og balafon, strengeinstrumentet n’goni, som fungerer fint i samklang med bassgitarer.
På scenen:
Sidiki Camara: perkusjon, trommer, n’goni, vokal
Mattis Kleppen: bass, vokal
Audun Erlien: bass, vokal
Bo Berg: bass, vokal
SIDIKI CAMARA – scenekunstner, musiker, studiomusiker, tekstforfatter og komponist. Camara har verdensomspennende turneer bak seg, deriblant med Bill Frisell, Sacred Steel, Rokia Traore, Habib Koite & Bamada, Boubacar Traore, Dit Kar Kar, Mamady, KEITA & Sewa Kan, Gomma Percussions og Nasjonalballetten i Mali. Han har sitt eget band, Sidiki Camara Group, og har i Norge jobbet i lag med en rekke artister og ensembler som sessionmusiker.
Hans egne komposisjoner tar utgangspunkt i tradisjoner fra Mali, særlig knyttet til rituell musikk, i kombinasjon med elektriske instrumenter. Han har gitt ut fire soloalbum med egenkomponert musikk, deltatt på en rekke innspillinger og levert et verk på bestilling fra Global Oslo Music.