May 26: Global Nights presents new commissioned works; Ombeline Chardes & Sidiki Camara

Publisert 26/04/18

GLOBAL OSLO MUSIC PRESENTERER SEKS NYE BESTILLINGSVERK UNDER GLOBAL NIGHTS

Global Oslo Music fyller ti år og benytter anledningen gjennom hele 2018 til å lansere nye kunstfaglige prosjekter for å profilere fremragende kunstnere fra hele verden som en del av feiringen. Seks nye bestillingsverk inngår i denne satsingen, der komponistene har fått i oppdrag å forske i møter mellom ulike kulturelle uttrykk og teknikker. 
Verkene har urpremierer under Global Oslo Musics årlige festival Global Nights 25.-27. mai. Dørene åpner 20’00 – billetter kr. 200.- Forhåndsbestilling. Velkommen!

(E) We continue celebrating our 10th anniversary with 6 new commissioned works by outstanding composers, to premiere at our annual festival Global Nights on May 25-27. Door opens at 8 pm – cc 200.- Buy tickets. Welcome!

30629374_316727545520038_6769011730015059968_o

Lørdag 26. mai fremføres verk av Ombeline Chardes og Sidiki Camara. Etter hver konsert har vi en samtale med komponistene om det kreative arbeidet bak verkene. 

OMBELINE CHARDES
Chardes leverer et verk skrevet for strykekvartett og perkusjon. Med utgangspunkt i det grenseløse, lar Chardes sitt eget hovedinstrument, fiolin, lede an i et musikalsk univers som forener eldre tradisjoner, der hun ikke minst er inspirert av norsk folkemusikk, med nyere tids sjangre der rock, pop og jazz spiller en sentral rolle. Hun understreker at instrumenteringen hun har valgt for dette verket gir den rike klanglige variasjonen og nyansene hun ønsker å tilføre musikken.
Verket fremføres av Ombeline Chardes (1. fiolin), Sander Tingstad (2. fiolin), Edda Stix (bratsj), Cathy Donnelly (cello) og Nick Hatch (trommer).

SIDIKI CAMARA
Camaras verk er dypt inspirert av tradisjonsmusikk fra Mali, særlig musikken som lages i forbindelse med ulike ritualer som til bryllup, dåp og lignende. Musikken er i hovedsak skrevet for de tradisjonelle perkusjonsinstrumentene djembe, talking drum, calabass, balafon samt strengeinstrumentet n’goni, i kombinasjon med innslag av ulike instrumenter. Verket fremføres av Camara, som synger og spiller perkusjon og n’goni, med seg har han musikerne Bendik Hofseth (saksofon), Jacob Young (gitar), Audun Erlien (bass) og Erlend Slettevoll (piano).

Kurator: Malika Makouf Rasmussen

OMBELINE CHARDES, fiolinist, komponist og dirigent, har markert seg med sitt virtuose arbeid. Enten hun dirigerer Cafeteatret World Choir, Tremolo kor, korpset til den franske skolen, har vært i Operaen for å dirigere et ensemble av ti musikere i forestillingen “Tribute to the Heroes” med sine egne arrangementer av Bob Marley, eller i duoen French Connection som tolker franske chansons, blant en rekke annet, er det med et distinkt og personlig uttrykk. Chardes startet allerede som seksåring å lære musikkteori i hjembyen Paris og åtte år gammel, fiolin, som hun forfulgte tilhun hadde mastergrader i begge disipliner. Hun studerte videre musikkvitenskap ved Sorbonne og sluttet seg samtidig til jazzavdelingen ved Ecole Nationale de Musique de Cachan hvor hun jobbet med hovedfag i komposisjon, orkestrering og arrangering. Hun lærte også piano og sang ved konservatoriet. Senere studerte hun klassisk komposisjon, orkestrering/arrangering og renessansen-contrepoint.

(E) OMBELINE CHARDES, born 10 October 1983 in Paris, she joins very young the Conservatoire de Paris XV classroom musical garden and begins to learn music theory at the age of 6. When she turns 8, she starts the violin with Catherine Prada, and continue at the Conservatoire de Paris XII with Jean-Pierre Sabouret. She will get graduate in the class of Arielle Gill and have her DEM of violin.

At 19, Ombeline decides to expand her musical horizons. While studing Musicology mention Didactic at La Sorbonne, she joined the Jazz orchestra of Laurent Cugny and the Jazz department of the Ecole Nationale de Musique de Cachan in violin and writing / orchestration / arrangement. For the purposes of the bachelor degree in Musicology, she starts to learn the piano and singing at the conservatory. A year later, Ombeline join a writing class and studied composition, orchestration / arrangement and the Renaissance counterpoint.

She also began studying the viola and electric bass at the Conservatory in a desire of playing lower frequencies and occupy another function in groups or ensembles.

30715761_317088695483923_6346107745149648896_n

SIDIKI CAMARA, scenekunstner, musiker, studiomusiker, tekstfortatter og komponist. Camara har verdensomspennende turneer bak seg, deriblant med Bill Frisell, Sacred Steel, Rokia Traore, Habib Koite & Bamada, Boubacar Traore, dit Kar Kar, Mamady, KEITA & Sewa Kan, Gomma Percussions og Nasjonalballetten i Mali.

Hans egne komposisjoner tar utgangspunkt i tradisjoner fra Mali, særlig knyttet til rituell musikk, i kombinasjon med elektriske instrumenter. Han har gitt ut tre soloalbum i perioden 2004-2015 med egenkomponert musikk.

(E) SIDIKI CAMARA has traveled the world as featured percussionist with the “National Ballet of Mali”. After leaving Mali he settled in Brussels where he has continued his brilliant career with stars of Malian music such as Mamady Kéïta, Gomma Percussion, Rokia Traoré and Boubacar Traoré.

He has been a guest on European tours by Bill Frisell’s New Quartet and is a member of Frisell’s The Intercontinentals that also features Vinicius Cantuaria, Christos Govetas, Greg Leisz and Jenny Scheinman.

30656725_317083112151148_5973590688808304640_n