27. oktober: “Return to the Traditions” – new album from Sidiki Camara

Publisert 27/10/23
Sidiki Camara has for many years been one of the world’s leading percussionists. Those who have followed him have also gotten to know his side as a creative artist who combines different traditions and techniques in a unique way.

Cover_by Ingvild Vaale Arnesen
Photo by Ingvild Vaale Arnesen

The album “Return to the traditions” has music from a piece commissioned by Global Oslo Music that premiered in 2022.

In this context, Camara wanted to immerse himself in music that is traditionally used in rites of passage in Mali, his home country. Here we find the typical pentatonic scale and polyrhythms, played on the stringed instrument ngoni and a rich selection of percussions. To this he added musical traditions from Norwegian Folk tunes, melodically and rhythmically, interpreted in a distinctive format with 3 bass players and vocals.

Musicians

Sidiki Camara – vocal, percussion, ngoni
Mattis Kleppen – electric bass
Audun Erlien – electric bass
Bo Berg – electric bass
Sarah Camille – backing vocals
ⓟ Sidiki Camara & Global Sonics

© Global Sonics

Funded by Arts Council Norway

25. oktober: Nytt verk fra Kaveh Mahmudiyan & Ahmad Al-Khatib

Publisert 15/08/23

Global Oslo Music presenterer “Studie for Tombak og Oud” – urfremføring.

Når duoen Kaveh Mahmudiyan og Ahmad Al-Khatib kommer til Oslo er det for å fremføre et nytt verk med tittelen “Studie for Tombak og Oud” bestilt av Global Oslo Music. Dette verket har opphav i et mesterlig møte mellom to av de fremste utøverne i verden på det iranske slagverkinstrumentet Tombak og Oud, strengeinstrumentet som har en sentral plass i klassisk arabisk musikk.

@ Deichman Grünerløkka, Schous plass 10 / kl. 19’00 / billetter forhåndskjøpes her

event_437664

Kaveh Mahmudiyan, som kom fra Iran til Fredrikstad i tenårene, har de siste årene jobbet seg opp til en plass blant mesterne på Tombak som vi kjenner fra iransk musikk. Ved siden av å studere instrumentet har han fordypet seg i rytmiske tradisjoner man finner innen denne musikken og som han har benyttet i sine komposisjoner. Særlig har han jobbet med Advar – et iransk musikalsk uttrykk som betyr “sirkel av rytmer”, som har utgangspunkt i en fast takt som moduleres i variasjoner av komplekse rytmer.

Etter at Mahmudiyan innledet et samarbeid med den palestinske utøveren av Oud, Ahmad Al-Khatib (bosatt i Sverige), som selv har klassiske arabisk musikk som spesialfelt og da særlig musikk fra Palestina, har de utviklet en musikalsk profil som kombinerer iranske og arabiske musikktradisjoner. Det er med dette som utgangspunkt ”Studie for Tombak og Oud” er skapt og er et fordypningsarbeid som tar i bruk Advarer, komponert i hovedsak for Tombak, men også i noen grad for rammetrommen Bendir for å få klanglig variasjon samt Oud.</div>

Ahmad Al-Khatibs repertoar – for Oud – har hatt mye palestinsk musikk som kilde til både nye tolkninger og egne komposisjoner. Musikken har røtter i klassisk arabiske tradisjoner og folkemusikk som Ataaba og Dal’ona fra regionen. Til en variasjon av Advarer er melodier, deriblant annet arabisk Maqam komponert for Oud til det nye verket. ”Studie for Tombak og Oud” er et møte mellom to utøvere som ikke bare gjennom verket knytter instrumenter, kjent fra ulike musikktradisjoner, sammen, men også tradisjoner som vil danne grunnlag for ny musikk. Vi lover en virtuos konsert!

NB! Duoen fremfører verket på Agora kulturkafe i Hønefoss 26. oktober og på Litteraturhuset I Fredrikstad 27. oktober.

Bestillingsverket er finansiert av Kulturrådet

20. oktober: Adama Barry “La Sécheresse” – nytt album på Global Sonics

Publisert 14/08/23

 

Cover

(English and French texts follow)

Adama Barry fra Burkina Faso hører til toppsjiktet av kunstnere med sitt enorme talent: musiker, histoireforteller, skuespiller, danser, komponist, tekstforfatter, koreograf og instrumentmaker som har vunnet flere prestisjetunge priser. Med den nye utgivelsen «La sécheresse» ønsket Adama Barry å fordype seg i Fulani-tradisjoner vi kjenner fra Vest-Afrika som han har nytolket og bearbeidet gjennom en instrumentering som gjør musikken rik på nyanser. Barrys nye komposisjoner og nytt band utgjør et perfekt konsept for liveopptredener. Fulani-musikken har et stort publikum i verden, med

«La sécheresse» vil Adama Barry garantert sette et uutslettelig preg på den globale musikkscenen og nå et bredt publikum.

MUSIKERE
Adama Barry - vokal, tradisjonelle fulanifløyter, 1- og 3- strengs fulanigitarer og munnharpe
Soleyman Diarra - vokal, perkusjon
Hassan El Bouzidi - vokal, perkusjon
Sankung Jobarteh - sologitar
Thomas Aulund Lossius - bass

(E) Tremendously talented Adama Barry, from Burkina Faso, is a musician, storyteller, actor, dancer, composer, writes lyrics, choreographer, and instrument maker. His work has gained several prestigious awards.

With the new release “La sécheresse” Barry wanted to immerse himself in Fulani traditions from West Africa which he reinterprets and processes through a rich instrumentation that gives the music a distinctive character. Barry’s new compositions and a new band form a concept well suited for live performances. Fulani music has a large audience in the world, with “La sécheresse” Adama Barry will certainly leave an indelible mark on the global music scene and gain a large audience

MUSICIANS
Adama Barry - Vocal, Fulani Flutes, 1- and 3- strings Fulani guitars and Mouth Harp
Soleyman Diarra - Vocal, Percussion instruments
Hassan El Bouzidi - Vocal, Percussion instruments
Sankung Jobarteh - Solo guitar
Thomas Aulund Lossius - Electric bass

(F) La forêt disparaît. Sans elle, c’est la crise des nomades. Il n’y a plus d’animaux. Plus d’ombre, plus de souffle.

Adama Barry pose des questions fortes sur les défis des temps modernes liés au changement climatique, à travers ses chansons emplies de philosophie.

«La sécheresse» est le point de départ de ce nouvel album. Son propos a pour fil conducteur, à travers les paroles de ses chansons, le fait que tout est connecté. Le monde est un. Un être humain est un être humain, personne n’a plus, ni moins, de valeur.
«Si vous ne savez pas où vous allez, vous devez au moins savoir d’où vous venez. Je l’ai dit et je le répète avec la flûte Serendu*. La vie du nomade, c’est l’eau qui coule sans arrêt, la forêt qui fournit de l’ombre et de la nourriture aux animaux, et le vent frais qui permet à tous de respirer.

Si la forêt disparaît, le vent du désert assèche la rivière. C’est ce qui est sur le point de se produire». Adama Barry

L’artiste est originaire du Burkina Faso et réside à Oslo. C’est un interprète exceptionnel des traditions peules d’Afrique de l’Ouest. Chanteur et musicien, le caractère distinctif de sa musique réside, entre autres, dans les polyrythmies méditatives et les lignes mélodiques blues. C’est une musique souvent associée au blues du désert.Les textes de l’album «La sécheresse» sont rédigés en peul, norvégien, français et bissa (une des langues du Burkina Faso).

*la flûte Serendu est un instrument fabriqué par Adama Barry, à partir de la flûte douliarou en bois, et de la flûte traversière traditionnelle de Guinée et du Mali.

LES MUSICIENS
Adama Barry - chant, flûtes peul, guitares peul à 1 et 3 cordes
Soleyman Diarra - chant, percussion
Hassan El Bouzidi - chant, percussion
Sankung Jobarteh - guitare solo
Thomas Aulund Lossius - basse électrique

ⓟ Adama Barry
© Global Sonics
Katalognummer / Catalogue number / Reference.: GS03723