Det nærmer seg vår årlige festival Global Nights. Her har vi laget en oppsummerende programoversikt, utfyllende informasjon er lagt ut her tidligere, scroll ned eller klikk på lenkene som er oppgitt under.
GLOBAL NIGHTS 2022: NYE PRODUKSJONER: BESTILLINGSVERK – KONSERTER & CLUB
Etter er å ha måttet avlyse 8. og 9. utgaven av vår årlige festival – Global Nights – på grunn av pandemien, kan vi endelig åpne dørene for den 10. utgaven i perioden 24.-28. mai. Der vår løpende konsertvirksomhet gjennom året har et bredt og variert program, presenterer vi gjennom Global Nights i hovedsak nye produksjoner som urfremføringer av bestillingsverk vi står bak, nye utøverkonstellasjoner, plateslipp, eller ferske klubb- og konsertproduksjoner.
PROGRAM 2022
24. mai på CAFETEATRET, Hollendergata 8, 0190 Oslo
Kl. 19’00: AHMAD IBRAHIM AL-KHATIB & KAVEH MAHMUDIYAN
Årets Global Nights starter med et helt nytt samarbeid mellom en av verdens ledende Oud-spillere, Ahmad Ibrahim Al-Khatib og Kaveh Mahmudiyan som med sitt slagverkinstrument Tombak har banet seg veg til en plass blant de aller fremste utøverne av det iranske tradisjonsinstrumentet.
Kaveh Mahmudiyan, som kom til Norge fra Iran i tenårene, har ved siden av å studere Tombak de siste årene fordypet seg i rytmiske tradisjoner med røtter i persisk kultur. Særlig har han arbeidet med “Advar”, et iransk musikalsk uttrykk for det som kan oversettes med “sirkel av rytmer”. En Advar tar utgangspunkt i en fast takt som moduleres i variasjoner av komplekse rytmer. Ahmad Ibrahim Al-Khatib er av palestinsk opprinnelse. Ved siden av klassisk arabisk musikk, har mye palestinsk folkemusikk vært kilde til nye egne tolkninger og som utgangspunkt for hans komposisjoner. Et samarbeid mellom Mahmudiyan og Al-Khatib er motivert ut fra nettopp de rike kulturelle tradisjonene persisk og arabisk musikk trekker på. Denne sammensmeltingen munner ut i svært vakker og rik musikk fremført av to virtuose utøvere.
Klikk her for utfyllende informasjon og billetter
Kl. 21’00: SALEH MAHFOUD; POST WAR SOUNDS
Til Global Nights kommer Saleh Mahfoud med eget ensemble. Saleh, som regnes som en ledende utøver innen arabiske musikktradisjoner, presenterer her sitt eget personlige prosjekt Post War Sounds med musikk og poesi som kombinerer innsiktsfulle opplevelser og dype følelser, samt reiser viktige eksistensielle spørsmål.
Til Global Nights kommer Saleh Mahfoud med eget ensemble. Saleh, som regnes som en ledende utøver innen arabiske musikktradisjoner, presenterer her sitt eget personlige prosjekt Post War Sounds med musikk og poesi som kombinerer innsiktsfulle opplevelser og dype følelser, samt reiser viktige eksistensielle spørsmål.
Post War Sounds balanserer mellom moderne musikk og tradisjonell folkemusikk. Gjennom improvisasjoner skapes et utvidet rom for refleksjon. Et utvalg av poesi skrevet av poeter innen sufitradisjoner og norske poeter byr på spennende historier og reiser spørsmål rundt kjærlighet, eksil, flukt, hjem, ensomhet, vennskap og menneskelige forbindelser. Saleh byr også på egne tekster samt tekster skrevet av venner av ham.
Bruk av Kanun og Oud, instrumenter som dateres til 5000 år tilbake og i dag har en spesiell plass i musikkulturer over hele verden, spiller en sentral rolle i musikken vi her vil få høre. Her møter vi også avantgardekunstnerne Jonas Cambien, Andreas Wildhagen og Joel Ring samt en utøver av mer tradisjonell musikk, Khalid Laaouam. Dette er et ensemble på reise for å finne den perfekte balansen mellom elementene i Post War Sounds, men også for å skape en ubalanse mellom dem – dessuten i en kontinuerlig jakt på å finne harmoniene mellom kontrastene.
Konserten avslutter i samspill med gjestene Ahmad Ibrahim Al-Khatib (Oud) og Kaveh Mahmudiyan (Tombak), som har konsert på samme scene fra kl. 19’00. Vi lover her et unikt møte mellom noen av de aller fremste utøverne av arabiske og persiske musikktradisjoner.
Klikk her for utfyllende informasjon og billetter
_____________________________________________________________________________
25. mai på SENTRALEN, Øvre Slottsgate 3, 0157 Oslo
Kl. 20’00: SARAH CAMILLE; VINGESLAG
En konsert om nærhet, avstand, ro og bevegelse. Vingeslag er et stort og bevegelig ord som kan omfavne mye. Temaene går fra fugleperspektivet til det nære og personlige. Språkene blandes med tekster på norsk, fransk og creole.
Sarahs musikkstil ligger i grenselandet mellom visesang, folk og verdens- musikk. Den uttrykksfulle stemmen hennes formidler de vakre melodiene og de innholdsrike tekstene godt i et transparent og minimalistisk lyd- bilde.
Med seg har hun en nydelig bukett av musikere som beveger seg i et grenseløst musikalsk landskap.
Albumet «Vingeslag» ga Sarah utgitt i høst ved Kirkelig Kulturverkested.
På scenen: Sarah Camille – vokal / Jørn Erik Ahlsen Alkanger – gitar, vokal / Sidiki Camara – perkusjon, n’goni, vokal / Jo Berger Myhre – bass, vokal / Tuva Færden – fele, vokal. Lyd: Jon Anders Aagaard.
Klikk her for utfyllende informasjon og billetter
KL. 22’00: I TRAVELLED; OM REGGAENS HISTORIE
Reggaemusikk har blitt et verdensomspennende fenomen. Hvordan har denne musikksjangeren, utviklet av fattigdomsrammede artister i slummen og gettoen i Kingston sentrum, Jamaica, inspirert til det som har blitt en levende internasjonal bevegelse?
Hva skjer med musikken og de som skapte den internasjonalt?
“I Travelled” er et multi-media-show som tar et dypdykk i reggaens historie og utvikling gjennom dans, perkusjon, DJ og visuell kunst. Her får vi en dypere forståelse for sjangerens utgangspunkt i afrikansk opprør mot slavehandelen og anti-kolonialisme.
Forestillingen er utviklet etter en idé av Dominic Reuben, kunstnerisk leder for “I Travelled”.
På scenen: Dominic Reuben – DJ / Shirley Adffo Langhelle – dans / Sidiki Camara – perkusjon.
Klikk her for utfyllende informasjon og billetter
_____________________________________________________________________________
26. mai på INGENSTEDS, BRENNERIVEIEN 9, 0182 Oslo
KL. 22’00: FYRS
Ingen Global Nights uten club! På Ingensteds rigger vi oss til for en sen kveld og natt med live clubmusikk. Vi starter rolig med stemningsfull melankoli før eksperimentell, dansbar puls fyller de fine lokalene ved Akerselva.
Kvelden åpner med Fyrs, én blant flere spennende artister som kommer ut av parisbaserte 18heures48, et produksjonsselskap og artistkollektiv, kjent for sin stall av innovative artister som setter preg på den franske musikkscenen. Etter et opphold i Bristol, lanserte vokalist, gitarist og låtskriver Tristan Gouret seg under artistnavnet Fyrs. Han opererer i både band- og soloformat. Denne kvelden starter han alene på scenen. Med en unik stemme og nydelig arrangert musikk – med engelske tekster – åpner han dørene til et liv som speiler en ung manns erfaringer med å bli voksen. Han bommer aldri med å fange publikum!
Når Fyrs går av scenen, er det for å dukke opp igjen med neste artist, Zayka. Vi lover grensesprengende clubmusikk fra Frankrikes undergrunnsscene og et navn på veg opp blant de store!
Klikk her for utfyllende informasjon og billetter
KL. 23’00: ZAYKA
Etter en rolig start med artisten Fyrs går turen til Zayka, én blant flere spennende artister som kommer ut av parisbaserte 18heures48, et produksjonsselskap og artistkollektiv, kjent for sin stall av artister som bryter nytt terreng i det franske musikklandskapet.
Zayka er utdannet ved musikkonservatoriene i Noisiel og Paris, med trombone som hovedinstrument. I tillegg til å turnere med superbandet Caravan Palace har han tidligere turnert med Malted Milk, dessuten medvirket på innspillinger med Ibrahim Maalouf og Electro Deluxe.
Vi hadde sett ham som en virtuos utøver med nettopp Caravan Palace, før vi tok turen til en klubb i Paris for å høre hans soloprosjekt med musikk fra hans første album “Sixth Mass Extinction”. Med trombonen sin på scenen i en hybrid med vokal og eksperimentell elektronisk musikk låter Zayka nytt og spennende.
Han gjestes dessuten av Fyrs, som spiller tidligere på kvelden. Puss danseskoene!
Klikk her for utfyllende informasjon og billetter
KL. 24’00: UNGANISHA
Etter Fyrs og Zayka tidligere på kvelden er det duoen Unganisha som går på scenen midnatt. Her møter vi Labdi Ommes, tradisjonsmusiker fra Kenya, og Bernt Isak Wærstad – en eksperimentell elektronisk kunstner fra Norge. Ungansihas historie startet i Nairobi i 2016 da de to musikerne møttes for første gang på den kulturelle hotspot’en The Alchemist.
Labdi er for øyeblikket den eneste kvinnelige Orutu-spilleren i Øst-Afrika, et instrument som har vært tabu for kvinner. Hun er en del av en økende gruppe unge afrikanske artister som plukker opp tradisjonen rundt urfolksinstrumenter og re-introduserer disse til nåtidens musikkscene. Bernt Isak er en mangefasettert kunstner som jobber med ulike musikalske stilarter, fra elektroakustisk fri-improvisasjon til elektronisk pop og innen tilstøtende felt som scenekunst, instrumentdesign, programmering og lydkunst.
Unganishas uttrykk er preget av en kontinuerlig jakt etter nye fusjoner mellom østafrikansk musikk, vestlig kunstmusikk og elektronisk klubbmusikk. Vi lover et show av sjelden karakter!
Klikk her for utfyllende informasjon og billetter
______________________________________________________________________________
27. mai på SENTRALEN, Øvre Slottsgate 3, 0157 Oslo
KL. 19’00: RHYTHM SUTRA
Fremragende musikere samles her for første gang av Sanskriti Shrestha til et nytt bandkonsept. Hun har selv i løpet av kort tid har funnet seg en plass i toppsjiktet av landets musikkscene. Med Rhythm Sutra ønsker Sanskriti å forske i ulike musikalske stemmer og utøverkonstellasjoner.
I Marmorsalen denne kvelden vil vi få presentert musikk som er en blanding av Sanskritis egne, originale komposisjoner og nye versjoner av tradisjonelt materiale fra nepalsk og indisk folk og klassisk musikk, fremført i trioformat.
Med seg til Marmorsalen denne kvelden har Sanskriti, som spiller tablas, med seg Dev Lama (Nepal) på bansuri og Rohini Sahajapal på sitar.
Klikk her for utfyllende informasjon og billetter
KL. 21’00: SIDKI CAMARA; NAKAN - URPREMIERE
Sidiki Camara har i mange år vært en av verdens ledende perkusjonister. De som har fulgt ham har også blitt kjent med hans side som skapende kunstner som på en unik måte kombinerer ulike tradisjoner og utøverteknikker. Til årets Global Nights har vi bestilt et nytt verk av Sidiki, som har fått tittelen “Nakan” (fra bambara) som kan oversettes med “Skjebnen”.
Her finner vi typisk pentatonisk skala og polyrytmikk, spilt på strengeinstrumentet ngoni og et rikt utvalg av perkusjonsinstrumenter. Elementer herfra har han koblet med tradisjoner vi kjenner fra norske folketoner, melodisk og rytmisk, tolket i et særegent format i lag med med 3 bassister.
Kombinasjonen av hans egne tradisjonelle perkusjonsinstrumenter, trommer, strengeinstrumentet ngoni og vokal sammen med bassistene skal gi musikken en helt egen karakter.
På scenen i Marmorsalen: Sidiki Camara: perkusjon, trommer, n’goni, vokal / Mattis Kleppen: bass, vokal /
Audun Erlien: bass, vokal / Bo Berg: bass, vokal.
Klikk her for utfyllende informasjon og billetter
______________________________________________________________________________
28. mai på DEICHMAN GRÜNERLØKKA, Schous plass, 0552 Oslo
KL. 13’00: PATRICK VEDLOG & ERLEND OLDERSKOG ALBERTSEN
Her får vi oppleve to utøvere av indisk klassisk musikk, blant annet Dhrupad som er noe av den eldste formen for nord-indisk klassisk musikk.
Vi loves en meditativ konsert med myke toner fra bambusfløyten Bansuri, som spilles av Patrick Vedlog, og fantastiske rytmer fra håndtrommen Pakhawaj, spilt av Erlend Olderskog Albertsen. Dhrupad er basert på Raga og Tala, som er det melodiske og rytmiske rammeverket for improvisasjon i Indisk klassisk musikk.
Fri entré / klikk her for utfyllende informasjon
KL. 15’00: NÆRMØTE MED SALEH MAHFOUD
Vi runder av årets Global Nights i de vakre lokalene til det gamle biblioteket på Grünerløkka dit vi inviterer til et nærmøte med Saleh Mahfoud, en sentral utøver på den norske musikkscenen som soloartist og ensembleleder.
Han kom til Norge fra Syria i 2015; han peker på at mens rapporter om krig og propaganda derfra preget nyhetene over hele verden, fortsatte musikken – og livet – i regionen videre og i dag har disse rike arabiske musikktradisjonene et liv også i Norge, takket være mye av det arbeidet han selv legger i sin formidling av kulturelle uttrykk fra den arabiske verden. På Deichman Grünerløkka vil han fortelle om sin bakgrunn og om sitt arbeid, ved siden av å spille musikk fra et repertoar av klassiske arabiske tradisjoner.
Fri entré / klikk her for utfyllende informasjon