10. desember: Diego Belda og Lalo og Den evigunge bestefaren

Publisert 09/11/24

Vi har gleden av å invitere til Tøyen Deichman for en forestilling som vi lover fanger de minste. “Den evigunge bestefaren” er en intim forestilling med tekst og visuelle innslag, der sjongleringskunstner Diego Belda hopper mellom å være fortelleren og den evigunge bestefaren Lalo.

@Deichman Tøyen, Hagegata 28 / kl. 10’30 / fri entréimageVi har gleden av å invitere til Tøyen Deichman for en forestilling som vi lover fanger de minste. “Den evigunge bestefaren” er en intim forestilling med tekst og visuelle innslag, der sjongleringskunstner Diego Belda hopper mellom å være fortelleren og den evigunge bestefaren Lalo.

Historien om Lalo er en fengende og annerledes historie; musikk fra Lalos kjære grammofonspiller setter en fin stemning hvor publikum blir tatt med inn i Lalos underfundige, lekne og levende univers.

I Lalos univers blir det å skjenke te eller det å vaske gulv til en lek, og hvor legens råd om å bruke en stokk skaper undring og utforskning. Historier fra fortid og nåtid veves sammen til et nært møte med en gammel mann fra en svunnen tid.

Varighet: ca 35 min
Av og med: Diego Belda og Lalo
Produsert for Barnas Musikkteater (barnehageturne høst 2019 og vår 2020)
Grammofonspesialist: Gunnar Kristiansen
Bilder: Nils Petter Aaland
Hjelp under produksjon: Kjæreste, danser og koreograf Katarina Skår Lisa
Foto: Nils-Petter Aaland


 

 

07. desember: Patrick Vedlog, Suvrat Apte, Naïd Mubalegh til Global@Melahuset

Publisert 07/11/24
VELKOMMEN TIL GLOBAL@MELAHUSET
Global Oslo Music har vært heldige å få tilgang til Melahuset med sin serie konserter og nærmøter med skapende og utøvende kunstnere, kjent som Global@Deichman (på Deichman Grünerløkka, men som nå er stengt på grunn av renovasjon).

@Melahuset, Mariboes gate 8 / kl. 14’00 / fri entré

image

Indiske musikktradisjoner
I denne utgaven inviterer vi til en konsert med Patrick Vedlog, utøver av Bansuri, i samspill med Suvrat Apte på Tabla. Med seg har de Naïd Mubalegh på støttende Bansuri. Musikken tar utgangspunkt i indiske ragaer, vi loves en kombinasjon av vakre gamle indiske tradisjoner det improviseres over.
Vi vil også i en samtale med utøverne få innsikt i musikktradisjonene de jobber innenfor.
Patrick Vedlog (Oslo) begynte sine studier av indisk klassisk musikk i 2014. Han har fått veiledning av flere lærere, inkludert den verdenskjente utøveren av Bansuri, Pandit Hariprasad Chaurasia, og er for tiden student av Pt. Nabankur Bhattacharya. Han har vært aktiv på musikkscenen i Oslo siden 2017 og spilt konserter i Norge, Sverige og Nederland. Samtidig deler Vedlog sin ekspertise med sine elever, med fokus på å bevare og fremme tradisjonene innen indisk klassisk musikk.

Suvrat Apte begynte å spille Tabla i en alder av 8 år sammen med sin guru Sanjay Karandikar. Senere fikk han omfattende opplæring under veiledning av Pandit Ramdas Palsule. Nylig mottok han opplæring fra ingen ringere enn Ustad Zakir Hussain. Han har spilt konserter de siste 10 årene, deriblant en rekke i India og Europa. Apte spiller også Sitar, som han startet å trene i lag med sin mor, Urmila Apte. De siste to årene har han også fått opplæring på instrumentet av KG Westman.
Naïd Mubalegh har bakgrunn fra Frankrike, Afghanistan og Norge. I årene 2017-2019 fikk hun grunnleggende opplæring i indiske klassiske musikktradisjoner av vokalisten KM Mostafa Anwar (Bangladesh/ Portugal) og av fløytisten Sunil Pariyar (Nepal/ Portugal). Siden 2021 har hun vært elev av Patrick Vedlog, og spilt konserter i lag med sanger og utøver av Dambora, Hamid Sakhizada (Afghanistan/ Norge).

03. desember: Safaa Al-Saadi: Bolbol og meg

Publisert 06/11/24

Vi har gleden av å invitere til Tøyen Deichman som åpner dørene for forestillingen ” Bolbol og meg” – om en musikalsk barndom i Irak.

@Deichman Tøyen, Hagegata 28 / kl. 10’30 / fri entréimage
Foto: Sigurd Ytre-Arne

Musiker og komponist Safaa forteller om sin barndom i Irak, fylt av lek, fantasi, musikk, sang og hans hemmelige venn Bolbol.

Arabiske instrumenter, lek og barnekultur deles med publikum på musikalsk og humoristisk vis, de inviteres dessuten til å delta gjennom sang, rytmer og bevegelse. Tekstene er på arabisk og norsk.

Av instrumenter brukes arabisk fløyte (ney), arabiske trommer (tabla, kisbeh, tamburin), orientalsk keyboard og kalimba.

Safaa Al-Saadi er utdannet musiker og komponist fra Universitetet i Bagdad, Irak og Musikkhøyskolen i Oslo.

Varighet: ca. 30 min
Av og med Safaa Al-Saadi
Produsent: Diego Belda
Forestillingen er utviklet av Safaa Al-Saadi i samarbeid med Samspill International Music Network