28. mai: Global Nights – åpningskonsert med Adama Barry – albumrelease

Publisert 15/04/24
VELKOMMEN TIL ÅRETS GLOBAL NIGHTS
Adama Barry fra Burkina Faso hører til toppsjiktet av kunstnere med sitt enorme talent: en musiker, historieforteller, skuespiller, danser, komponist, tekstforfatter, koreograf og instrumentmaker som har vunnet flere prestisjetunge priser.@ Cafeteatret, Hollendergata 8 / kl. 20’00 / billetter forhåndskjøpes her

434843197_969818285145556_1254874036974692276_n

Med den nye utgivelsen “La sécheresse”, utgitt på Global Sonics, ønsket han å fordype seg i fulani-tradisjoner som vi kjenner fra Vest-Afrika. Han har nytolket og bearbeidet dem gjennom en instrumentering som gjør musikken rik på nyanser. Barrys komposisjoner og et nytt band utgjør et perfekt konsept for liveopptredener.

En digital utgave av “La sécheresse” ble sluppet i oktober 2023. Til Global Nights kommer han med CD-utgaven rett fra fabrikken. Med seg på scenen har han noen av landets fremste utøvere av musikktradisjoner fra Afrika.
På scenen:
Adama Barry – vokal, tradisjonelle fulanifløyter, 1- og 3- strengs fulanigitarer og munnharpe
Soleyman – Solo – Diarra – vokal, perkusjon 
Hassan El Bouzidi – vokal, perkusjon 
Sankung Jobarteh – sologitar 
Thomas Aurlund Lossius – bass

20. mars: Bokbad under AgoraIRIS-festivalen

Publisert 20/03/24

I samarbeid med Agora Kulturkafé har vi gleden av å invitere til et nytt bokbad der vi presenterer BLIKK, GJENKLANG – Ti musikere om kirsebær, fuglekvitter og dansende fingre – en ny portrettbok, skrevet av Hilde Ljøen og med bilder tatt av Ingvild Vaale Arnesen på oppdrag fra Global Oslo Music.

Alles Kulturhus, Hønefoss / kl. 14100 / fri entré

elproof_BLIKK_150,5x210_OMS_JPEG

Audun Bakkerud fra Agora Kulturkafé vil samtale med Hilde Ljøen om arbeidet med BLIKK, GJENKLANG. Fotografen bak bildene i boken, Ingvild Vaale Arnesen, dukker også opp og forteller om sine erfaringer med dette prosjektet. Det gjør dessuten også tre av musikerne som er portretterte i boken, Evelina Petrova, Rohini Sahajpal og Safaa Al-Saadi, med seg har de instrumenter…

I boken forteller fem kvinner og fem menn åpent om sin vei til musikken. De gir leseren innblikk i sine gripende livshistorier og deler sin lidenskap og livsmening – og sine tanker om et globalt musikkspråk.

Musikerne, som også er komponister, har røtter i andre kulturer og arbeider og bor i Norge, er Nhi Phuong Do, Sidiki Camara, Mariama Ndure, Ivan Mazuze, Ombeline Chardes, Kaveh Mahmudiyan, Evelina Petrova, Safaa Al-Saadi, Rohini Sahajpal og Becaye Aw.
Manusredaktør: Kristin Marie Hauge
Faglig redaktør: Malika Makouf Rasmussen
Forfatteren har mottatt støtte fra Det faglitterære
Boken er publisert med støtte fra Kulturrådet

Dette arrangementet inngår i en langstrakt AgoraIRIS-festival i april og mai, utviklet av Agora Kulturkafé i samarbeid med det nyetablerte IRIS-prosjektet – initiert av aktører i kommunen og lokale kulturentusiaster. IRIS-prosjektet avslutter sitt første aktive år med en stor IRIS-forestilling, der mange lokale krefter er involvert, på Byscenen 28.april. Agora Kulturkafé legger en serie av verdensmusikkonserter inn i AgoraIRIS-festivalen – og programmet fortettes i uka fram mot 28.april. Vi anser alt dette som et pilotprosjekt for en årlig AgoraIRIS-festival i årene framover, med vekt på kulturmøter, mangfold og lokal kreativitet, samt nye impulser blant annet i form av verdensmusikk-konserter

Global Oslo Music startet et arrangørsamarbeid med Agora kulturkafé i 2023, der hensikten er å presentere mange av produksjonene virksomheten står bak til et bredt og variert publikum utenfor Oslo.

 

 

 

 

17. mars: Sidiki Camara til Cafeteatret

Publisert 02/02/24

Global Oslo Music og Kampenjazz inviterer til slipp av Return to the Traditions, Sidiki Camaras nye, Spellemannsnominerte, album gitt ut av Global Sonics.
Med seg på scenen har Camara 3 av landets beste bassister: Mattis Kleppen, Audun Erlien og Bo Berg.

@ Hollendergata 8, kl. 20’00/ billetter forhåndsbestilles her

Cover_by Ingvild Vaale Arnesen

Hva befinner seg midt mellom Fredrikstad, Oslo, Resjemheia og Sanankoroba i Mali? Der musikktradisjoner fra Mali møter norske folketoner. Kanskje også en afrikansk blues av Boubacar Traoré?

Djember, n’goni, bass, bass og bass. Noen som husker trippelbassprosjektet? Rydd plass for noe nytt. Sidiki Camara har fascinert publikum et utall ganger med sin musikk, tradisjonell eller ny, alltid spennende. Return to the Traditions har musikk fra bestillingsverket Nakan som Camara skrev på oppdrag fra Global Oslo Music i 2022.