NYHET: GNAWA YOUMALA TIL NORGE

Publisert 13/01/20
Vi ønsker alle våre følgere og samarbeidspartnere et godt nyttår!

Det er en glede å introdusere Gnawa Youmala for et norsk publikum. Da bandet inntok Global Oslo Musics scene under fjorårets Fête de la Musique (den årlige musikkfesten 21. juni) på Montmartre i Paris, var det med et repertoar av sublim og levende gnawamusikk.

Nå har vi gleden å utgi deres første album på Global Sonics – vår publiseringstjeneste for utgivelse av musikk og podcasts – i løpet av våren.

I forbindelse med albumslipp har vi ønsket å invitere Gnawa Youmala til Norge, og er glade for at Vossa Jazz har tatt inn bandet i deres program for årets festival. Lørdag 4. april spiller de for et av landets fineste musikkpublikum på Voss, deretter tar vi dem til Oslo søndag 5. april. Følg oss for oppdateringer om tid og sted!

64260724_389445775004403_6122130049681326080_o

Om bandet
Gnawa Youmala er grunnlagt av Jaouad El Garouge, fra Global Gnawa, og Redouane Raifak, tidligere musiker i den legendariske marokkanske gruppen Nass El Ghiwane. Bandet presenterer tradisjonell gnawamusikk i grensesprengende versjon, som kombinerer de tradisjonelle instrumentene guembri og qaraqeb med fiolin og banjo. De skaper med dette et nytt og originalt lydunivers og har i musikken elementer fra ghiwane, andalus og berbisk musikk, forankret i tradisjonell gnawa. En kunst, en kultur, men også en livsstil; Gnawa Youmala inviterer deg til en opplevelse av rytmisk transe, sanger fra sine forfedre og moderne groove.

Til Norge kommer fra bandet:
Jaouad El Garouge – guembri, vokal
Redouane Raifak – banjo, karkabou, vokal
Younes El Garouge – karkabou, kor
Inger Hannisdal – fiolin, kor
Fourat Alrammah – trommer, perkusjon, kor

Inger Hannisdal, fra Oslo, er en allsidig fiolinist og multiinstrumentalist. Hun studerte arabisk musikk ved Université Antonine i Libanon, der hun var medlem av Assa’aleek, en populær syrisk folkemusikkgruppe, samt diverse qudud halebiyeh og muwashahat al andulusie-ensembler. Hun spiller i tillegg til fiolin diverse tradisjonelle instrumenter innen folke- og verdensmusikk, som strengeinstrumentene rababa, kemenche og ribab. Hun har også studert Midtøsten- og Middelhavsstudier ved Sciences Po i Paris, der hun fortiden bor.

 

 

13. desember: “Goft-O-Goo” – vakkert og virtuost fra Hamid Motebassem og Kaveh Mahmudiyan

Publisert 13/12/19

Vi har gleden av å slippe albumet via vår publiseringstjeneste Global Sonics!

cover picture

- “Goft-O-Goo” gir et tilbakeblikk på eldgamle tradisjoner samtidig som det byr på moderne mestere. Det er lenge siden jeg ble introdusert til verkene av, og teknikkene til, Hamid Motebassem. Det var hans vakre musikk som motiverte meg til å samarbeide med ham på dette albumet, der ett av hans verk er presentert. Fra den eldre generasjonen av skapende kunstnere innen klassisk iransk musikk valgte vi stykker av Darvish Khan, Ali-Naqi Vaziri og Parviz Meshkatian til dette duosamarbeidet. Jeg ønsker å uttrykke en stor takk til mester Hamid Motebassem, som jeg er svært stolt av å samarbeide med. – Kaveh Mahmudiyan

Musikk kan streames og lastes ned her, eller kjøpes i platebutikker.

 

 

 

 

 

 

 

20. desember: Rohini Sahajpal til Global Jul @ Deichman

Publisert 20/11/19

Til den siste dagen i konsertserien i det gamle, fine biblioteket på Grünerløkka oppunder jul, har vi invitert Rohini Sahajpal, en av landets få utøvere av det indiske tradisjonelle instrumentet sitar, som har gjort seg bemerket for sin tolkning av indisk ragamusikk.

@ Deichman Grünerløkka, Schous plass 10 / kl. 14’00 / fri entré

Rohini

En raga er bygget over bestemte noter i en skala. Hver raga har sin egen essens, som utøveren skal forsøke å få fatt i og uttrykke. På biblioteket presenteres Sahajpal ragaen “Shudh Sarang”.

Sahajpal er født og oppvokst i en indisk, musikalsk, familie i Solbergelva. Hennes far er fiolinist, som brakte med seg musikktradisjoner fra sin egen familie i India. Savnet etter det musikalske miljøet fra sitt hjemland gav ham ønsket om å undervise sine tre barn i indisk musikk, til tross for at det enda ikke eksisterte noe miljø for denne musikken i Norge.

Senere skulle Rohini Sahajpal få muligheten til å være utøver i en rekke sammenheng, store og små, nasjonale og internasjonale, siden hun vakte oppsikt med det enda ukjente instrumentet sitar som hun gjorde ettertraktet. Disse sammenhengene åpnet opp for at hun kunne utvikle seg innen indiske musikktradisjoner hun ellers ikke kunne ha forestilt seg.

Musikk som hobby tok for Sahajpal en ny vending da hun møtte den legendariske indiske klassiske musikeren Pandit Hariprasad Chaurasia, som ble en stor inspirasjon og som oppmuntret henne til å utvikle seg som utøver. Hun fulgte opp med å gå i lære hos ham på musikkonservatoriet i Rotterdam, Nederland og i Mumbai, India. Til Deichman kommer hun rett fra India fra et nytt møte med Chaurasia. Med seg har hun sin far, Shri Lal, på tablas.