NB! UTSATT / 26. mai: Global Nights presenterer Sidiki Camara: “On se connecte à la tradition” – åpningskonsert

Publisert 28/04/21

Dette arrangementet er utsatt inntil videre – ny dato kommer snart! 

GLOBAL NIGHST 26.-30 MAI 2021.
Der løpende konserter gjennom året presenterer et variert program, introduserer vi gjennom Global Nights i hovedsak nye arbeider og konsepter. Urfremføringer eller det å føre kunstnere sammen i nye konstellasjoner er sentralt her.Om 1 måned arrangerer vi vår årlige festival Global Nights – hvis myndighetene tillater kulturarrangementer. Ingen vet, men vi håper!

Som konsertarrangør, kurator og kunstnernettverk har vi siden 2008 profilert og samarbeidet med fremragende skapende og utøvende kunstnere med røtter i kulturer fra hele verden. Der løpende konserter gjennom året presenterer et variert program, introduserer vi gjennom Global Nights i hovedsak nye arbeider og konsepter. Urfremføringer eller det å føre kunstnere sammen i nye konstellasjoner er sentralt her.

Vi vil i dagene som kommer omtale alle arrangementene, først ut er:

SIDIKI CAMARA – ÅRETS GLOBAL NIGHTS-ARTIST

Årets festivalartist, Sidiki Camara, er ikke bare en perle i norsk musikkliv, men også anerkjent verden over for sin musikk og som utøver preget av tradisjoner fra Mali, hans hjemland. Han kan publikum oppleve på ulike arenaer gjennom fire dager: urfremføring av ny konsertproduksjon, en masterklasse, på club med musikere, dj’er og slampoeter samt under et arrangement for barn og unge.

Sidiki Camara

“ON SE CONNECTE À LA TRADITION” – URPREMIERE@ Salt / Langhuset / kl. 21’00 / bill. forhåndskjøpes her

Global Oslo Music har hatt gleden av å jobbe med Sidiki i flere omganger, blant annet gjennom bestillingsverkoppdrag og plateutgivelse. Da vi inviterte ham til Global Nights, fikk han blant annet i oppdrag å presentere et nytt arbeid. Sidiki åpner dermed festivalen med en ny konsertproduksjon. Til dette har han valgt et format der han samarbeider med tre bassister. Repertoaret består av tradisjonsmusikk fra Mali og norsk folkemusikk. Derav tittelen “On se connecte à la tradition”, som på norsk kan oversettes til “Vi blir forent med tradisjonen” og som er ment å skulle beskrive et kunstfaglig innhold og utøvere med en genuin interesse for eldre tradisjoner. Sidikis egne perkusjonsinstrumenter, trommer og vokal kombinert med bassgitarene danner grunnlaget for et rytmisk ensemble som gir musikken en helt egen karakter.

Sidiki sier selv følgende om den kunstneriske ideen bak og valget av utøvere:

- Tre bassister, perkusjon og trommer samt n’goni og vokal utgjør et spennende utgangspunkt for å nærme seg ulike eldre musikktradisjoner. Instrumentene er alle rytmiske, men med variasjoner i klang. De tre bassistene er dessuten svært forskjellige i uttrykk, noe som vil gi musikken distinkte, varierte og svært dynamiske stemmer. Det rytmiske står særlig sterkt i musikktradisjoner fra Mali, noe som gjennom nye arrangementer her tilpasses formatet. Samtidig er spilleteknikker, som beherskes av utøvere på et høyt nivå, et godt utgangspunkt for å tolke mer melodiøse uttrykk som man finner i norsk folkemusikk, ikke minst ved hjelp av bassgitarene. Det er en av årsakene til at jeg har invitert blant andre Mattis Kleppen inn i dette samarbeidet; han har utmerket seg med sine tolkninger av norsk folkemusikk. Med er også Audun Erlien, kjent fra en rekke sjangre og samtidig en dyktig crossoverbassist som er særlig interessant i denne sammenheng. Den tredje bassisten er Bo Berg, en svært allsidig utøver som mestrer alt fra soul/funk, rnb og pop til jazz, fusion og verdensmusikk. Selv spiller jeg, i tillegg til perkusjonsinstrumentene djembe, talking drum, calabass og balafon, strengeinstrumentet n’goni, som fungerer fint i samklang med bassgitarer.

På scenen:
Sidiki Camara: perkusjon, trommer, n’goni, vokal
Mattis Kleppen: bass, vokal
Audun Erlien: bass, vokal
Bo Berg: bass, vokal

SIDIKI CAMARA – scenekunstner, musiker, studiomusiker, tekstforfatter og komponist. Camara har verdensomspennende turneer bak seg, deriblant med Bill Frisell, Sacred Steel, Rokia Traore, Habib Koite & Bamada, Boubacar Traore, Dit Kar Kar, Mamady, KEITA & Sewa Kan, Gomma Percussions og Nasjonalballetten i Mali. Han har sitt eget band, Sidiki Camara Group, og har i Norge jobbet i lag med en rekke artister og ensembler som sessionmusiker.
Hans egne komposisjoner tar utgangspunkt i tradisjoner fra Mali, særlig knyttet til rituell musikk, i kombinasjon med elektriske instrumenter. Han har gitt ut fire soloalbum med egenkomponert musikk, deltatt på en rekke innspillinger og levert et verk på bestilling fra Global Oslo Music.

 

26. mars: Global Sonics slipper albumet “Paesaggi Mediterranei” av Nautis

Publisert 26/03/21

(English and French texts follow)

Global Sonics, som publiserer innspillinger av bestillingsverk vi står bak, signerer også en rekke fine prosjekter til sin raskt voksende katalog. I dag har labelen sluppet “Paesaggi Mediterranei” med trioen Nautis.

IMG-20210202-WA0027-2-1

Arabisk maqam, folkemusikk fra Middelhavsstrøk og nordisk jazz utgjør her kjernen av en helt særegen vakker nostalgisk, men moderne kunstmusikk, komponert av Gianluca Campanino (Napoli). Han har studert i både Damaskus og Marokko, som preger musikken der den beveger seg mellom ulike tradisjoner. Den er arrangert sammen med kollegaene i trioen, pianist Ivano Leva, også fra Napoli, og norske Inger Hannisdal: Det er grensesprengende og virtuost!

(E) Nautis is a trio formed by Neapolitan Paris based oud player Gianluca Campanino, Norwegian violinist Inger Hannisdal, and pianist Ivano Leva, also from Naples. Meeting over a shared interest in Arabic maqam, Mediterranean folk music and Nordic Jazz, the trio creates an original sound, nostalgic yet modern, evocative of pastorale landscapes and the Mediterranean sea.

The music crosses geographical borders, adding to the modal scales and microtonality of Arabic music influences from Neapolitan music, classical counterpoint, jazz improvisation and Nordic sonority. The compositions of Gianluca Campanino draws on his experiences studying in Damascus and Morocco, to which the other musicians add their own personal touch. The result is a melodic and emotional journey from Naples to Oslo, passing by Andalusia and the southern Mediterranean.

(F) Nautis offre un voyage mélodique de Naples à Oslo, en passant par l’Andalousie et le sud de la Méditerranée. Le trio est formé par les napolitains Gianluca Campanino au oud et Ivano Leva au piano, et la violoniste norvégienne Inger Hannisdal.

C’est le maqam arabe qui a réuni les trois musiciens de Nautis. Le croisement de la musique traditionnelle méditerranéenne et du jazz nordique, offre un son original à la fois nostalgique et actuel, évocateur des paysages méditerranéens. Les compositions de Gianluca Campanino inspirées à Damas et au Maroc, s’enrichissent de la touche toute personnelle des deux autres musiciens. Les échelles modales et la microtonalité de la musique orientale s’entremêlent à la musique napolitaine, au contrepoint classique, à l’improvisation jazzy et aux sonorités nordiques.

 

12. mars: Global Sonics slipper nytt album med Melo’Nomade

Publisert 12/03/21

Global Sonics er labelen som gir ut innspillinger av bestillingsverk vi står bak. Samtidig inkluderer den raskt voksende katalogen til Global Sonics også andre prosjekter med fremragende kunstnere. I dag slipper labelen Melo’Nomades debutalbum med samme navn. Denne musikken er et usedvanlig vakkert møte mellom blues, afrikansk folk og klassiske tradisjoner. Cellist Raphaële Murer og Magou Samb, på vokal, kora og gitar, leverer her et album med egen musikk vi vil høre mye på fremover!

Hør musikken Melo’Nomade

Web

(E) Freshly signed to Global Sonics is the duo Melo’Nomade. Cellist Raphaële Murer and Magou Samb on kora, guitar and vocal create a beautiful fusion of blues, classical traditions and African folk.

(F) Melo’Nomade c’est la rencontre du classique et de l’afro-folk. Ce duo complice est formé de Raphaële Murer, violoncelliste classique d’Alsace et de Magou Samb, guitariste, koraïste, héritier du folk des pêcheurs lébous du Sénégal et chanteur à la voix rocailleuse bluesy.